STATUT
STATUT STOWARZYSZENIA
„NASZ ZAMOŚĆ”
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
1. Stowarzyszenie „Nasz Zamość”, zwane dalej Stowarzyszeniem, działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. (Dz. U. Nr. 20, poz. 104 ze zmianami) prawo o stowarzyszeniach.
2. Stowarzyszenie zostaje powołane na czas nieokreślony.
3. Siedzibą Stowarzyszenia jest Świetlica w Zamościu przy ul. Wierzbowej 1, Zamość; 89 – 200 Szubin, gmina Szubin.
4. Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
5. Stowarzyszenie może używać odznak i pieczęci zgodnie z obowiązującymi zasadami.
6. Stowarzyszenie współpracuje z krajowymi i międzynarodowymi organizacjami i instytucjami o tym samym lub podobnym profilu działania.
7. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków.
ROZDZIAŁ II
CELE STOWARZYSZENIA I SPOSÓB ICH REALIZACJI
8. Celem Stowarzyszenia jest organizowanie inicjatyw prowadzących do rozwiązania lokalnych problemów społecznych, a w szczególności:
- rozwijanie współpracy z władzami samorządu gminy, powiatu i województwa, a dodatkowo z administracją rządową i pozarządową oraz pozostałymi stowarzyszeniami i fundacjami wspierającymi działania mające na celu zaspokajanie lokalnych potrzeb;
- promowanie miejscowości Zamość;
- wspieranie inicjatyw społeczności lokalnej, działanie na rzecz integracji;
- pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób w tym udzielania pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa;
- działalności charytatywnej;
- podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
- ochrony i promocji zdrowia;
- działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;
- działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;
- działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
- działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
- działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
- nauki, edukacji, oświaty i wychowania;
- działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;
- kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
- wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;
- ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
- turystyki i krajoznawstwa;
- ratownictwa i ochrony ludności;
- pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych;
- działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
- promocji i organizacji wolontariatu;
- działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
- przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;
- rewitalizacji obszarów wiejskich.
- 9. Wyżej wymienione cele będą realizowane, w szczególności na rzecz organizacji i inicjatyw działalności w obszarach: kulturalnych, oświatowych, ochrony środowiska, praw człowieka, ochrony zdrowia, rozwój regionalny i lokalny, pomoc społeczna.
- 10. Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- wypowiadanie się w sprawach publicznych, związanych z celami Stowarzyszenia,
- współpracę z władzami samorządowymi, państwowymi, sektorem gospodarczym, środkami masowego przekazu,
- pozyskiwanie środków finansowych, na rzecz realizacji inicjatyw społecznych od wszelkich źródeł krajowych i zagranicznych a w szczególności Unii Europejskiej i innych,
- zbiorki publiczne,
- reprezentowanie społeczności lokalnej Zamościa i innych miejscowości Gminy Szubin wobec władz gminy, powiatu, województwa, organów administracji rządowej i pozarządowej, a także fundacji, stowarzyszeń polskich i zagranicznych.
11. Stowarzyszeni może prowadzić działalność gospodarczą, na ogólnych zasadach, określonych odrębnymi przepisami.
12. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów Stowarzyszenia.
ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
13. Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
członków zwyczajnych,
członków wspierających,
członków honorowych.
14.1. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
- Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
15.1. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, będąca obywatelem polskim lub cudzoziemcem, nie pozbawiona praw publicznych, akceptująca cele Stowarzyszenia.
- Przyjęcia nowych członków dokonuje Zarząd uchwałą podjętą w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia deklaracji zawierającej rekomendację dwóch członków zwyczajnych. W razie odmowy przyjęcia w poczet członków, zainteresowany ma prawo w terminie jednego miesiąca od daty jej doręczenia złożyć na ręce Zarządu odwołanie do Walnego Zebrania. Walne Zebranie rozpatruje odwołanie w czasie najbliższych obrad. Stanowisko Walnego Zebrania jest ostateczne.
16.1 Członek zwyczajny ma prawo:
wybierać i być wybieranym do władz Stowarzyszenia
uczestniczyć z głosem stanowiącym w Walnym Zebraniu
zgłaszać wnioski i postulaty dotyczące działalności Stowarzyszenia
korzystać z pomocy i zaplecza Stowarzyszenia w podejmowaniu działań zgodnych z jego celami statutowymi
brać udział w pracach, zebraniach i innych przedsięwzięciach Stowarzyszenia z prawem głosu
- Członek zwyczajny obowiązany jest do:
przestrzegania Statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia
regularnego opłacania składek na rzecz Stowarzyszenia
czynnego uczestniczenia w realizacji celów statutowych Stowarzyszenia
dbania o mienie Stowarzyszenia
17.1 Członkiem wspierającym Stowarzyszenie może zostać osoba fizyczna lub prawna zainteresowana merytoryczną działalnością Stowarzyszenia i akceptująca jego cele, która zadeklaruje pomoc finansową lub rzeczową i zostanie przyjęta przez Zarząd na podstawie pisemnej deklaracji.
- Członek wspierający ma prawo brać udział z głosem doradczym w pracach Stowarzyszenia, zgłaszać do władz Stowarzyszenia wnioski i postulaty dotyczące podejmowanych przez Stowarzyszenia zadań, korzystać z jego pomocy i zaplecza.
- Członek wspierający zobowiązany jest do przestrzegania ustaleń zawartych w podpisanej deklaracji.
18.1. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.
- Godność honorowego członka nadaje Walne Zebranie na wniosek Zarządu Stowarzyszenia.
- Członek honorowy nie posiada biernego ani czynnego prawa wyborczego, poza tym posiada prawa i obowiązki członka zwyczajnego.
- Członek honorowy zwolniony jest z obowiązku opłacania składek członkowskich.
19.1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi, po uprzednim uregulowaniu wszelkich zobowiązań wobec Stowarzyszenia,
śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego
uchwały Zarządu z powodu niepłacenia składek członkowskich lub nieusprawiedliwionego nie uczestniczenia w Walnym Zebraniu przez okres 6 miesięcy
wykluczenia uchwałą Zarządu z powodu nieprzestrzegania postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia, działa na szkodę Stowarzyszenia
- Osoba wykluczona lub skreślona ma prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania w terminie 14 dni od daty doręczenia uchwały na piśmie. Zebranie rozpatruje odwołanie w czasie najbliższych obrad. Decyzja Walnego Zebrania jest ostateczna.
ROZDZIAŁ IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA
20. Władzami Stowarzyszenia są:
Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia, zwane dalej „ Walnym Zebraniem”,
Zarząd Stowarzyszenia, zwany dalej „Zarządem”,
Komisja Rewizyjna.
21.1. Wybory do władz Stowarzyszenia odbywają się zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków z zastrzeżeniem pkt. 2
- W przypadku braku quorum Zarząd zwołuje Walne Zebranie w drugim terminie nie później niż 30 dni po terminie pierwszym. W takim wypadku uchwały zapadają zwykłą większością głosów, bez względu na ilość obecnych członków. Powyższe nie odnosi się do uchwał, o których mowa w §35.1 i 2.
- Zasada opisana wyżej odnosi się do wszelkich uchwał Walnego Zebrania.
22. W przypadku zmniejszenia się liczby pochodzących z wyboru członków władz w trakcie trwania kadencji, władzom przysługuje prawo kooptacji spośród członków Stowarzyszenia, pod warunkiem, że liczba dokooptowanych członków władz nie przekroczy 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru. W przeciwnym razie, Zarząd zwołuje Walne Zebranie w celu odbycia wyborów uzupełniających.
WALNE ZEBRANIE CZŁONKÓW
23.1. Walne Zebranie członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
- Walne zebranie członków może być:
zwyczajne,
nadzwyczajne
- Zwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd raz w roku jako sprawozdawcze i co cztery lata jako sprawozdawczo – wyborcze, zawiadamiając członków pisemnie lub za pomocą poczty elektronicznej z dopełnieniem staranności powiadomienia wszystkich członków stowarzyszenia o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad co najmniej 14 dni przed terminem zebrania.
- Walne Zebranie członków obraduje wg uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd:
z własnej inicjatywy
na żądanie Komisji Rewizyjnej
na pisemny wniosek, co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia
- Nadzwyczajne walne Zebranie powinno być zwoływane w terminie miesiąca od daty zgłoszenia wniosku lub żądania i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.
- Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia (z zastrzeżeniem §21.2 oraz z wyjątkiem spraw określonych w § 35.1 i 2)
- Walnym Zebraniem kieruje Przewodniczący walnego Zebrania wybierany każdorazowo w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością obecnych członków Stowarzyszenia.
- W przypadku równego rozłożenia głosów w trakcie głosowania, decyduje głos Przewodniczącego Walnego Zebrania.
24. Do kompetencji Walnego Zebrania w szczególności należy:
Ustalenie kierunków i programu działania Stowarzyszenia
Uchwalenie statutu i jego zmian
Zatwierdzenie regulaminów Zarządu i Komisji Rewizyjnej
Wybór i odwołanie Prezesa Zarządu, Zarządu i Komisji Rewizyjnej
Decydowanie w sprawie udzielania absolutorium Zarządowi
Ustalenie wysokości składek członkowskich
Podejmowanie uchwały o rozwiązywaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku
Rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu
Nadawanie tytułu członka honorowego Stowarzyszenia
Ocenianie działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej
ZARZĄD STOWARZYSZENIA
25.1. Zarząd składa się z 5 osób, w tym Prezesa. Na pierwszym posiedzeniu Zarząd wybiera ze swego grona sekretarza i skarbnika, a także może wybrać wiceprezesa.
- Kadencja Zarządu trwa 4 lata.
- Uchwały Zarządu podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków (quorum). W sytuacji równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa. Na podstawie uchwały pełnego składu Zarząd może podejmować uchwały w głosowaniu tajnym.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w razie potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Posiedzenia Zarządu są zwoływane przez Prezesa lub Wice Prezesa.
26. Do zakresu działań Zarządu należy:
Realizacja uchwał Walnego Zebrania i kierowanie całokształtem działalności Stowarzyszenia zgodnie z celami statutowymi
Uchwalenie planów działalności Stowarzyszenia i preliminarzy budżetowych
Sprawozdanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia
Ustalenie regulaminów wynagrodzeń pracowników Stowarzyszenia
Podejmowanie decyzji w sprawie nabycia i zbycia majątku ruchomego i nieruchomego
Podejmowanie decyzji w sprawie zaciągania zobowiązań
Zwoływanie Walnego Zebrania
Podejmowanie uchwał w sprawie przyjmowania i wykluczenia członków zwyczajnych i wspierających
Rozpoznawanie sporów między członkami, powstałymi na tle działalności Stowarzyszenia,
Składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zebraniu,
Uchwalenie regulaminów przewidzianych w statucie,
W szczególnych przypadkach zwalnianie z obowiązku płacenia składek członkowskich
Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu – do składania oświadczeń woli na zewnątrz wymagane jest łączne współdziałanie dwóch członków zarządu, natomiast do przyjmowania oświadczeń skierowanych do Stowarzyszenia uprawiony jest każdy z członków zarządu jednoosobowo
27. Zarząd działa na podstawie własnego uchwalonego regulaminu zatwierdzonego przez Walne Zebranie członków – od chwili zarejestrowania Stowarzyszenia.
28. Do realizacji swych zadań Zarząd może powołać Biuro Stowarzyszenia i jego Dyrektora, który kieruje pracami Biura na podstawie regulaminu, który podlega akceptacji Zarządu.
KOMISJA REWIZYJNA
29.1. Komisja Rewizyjna jest organem Stowarzyszenia powołanym do sprawozdania kontroli nad jego działalnością.
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków, którzy wybierają spośród siebie Przewodniczącego Komisji.
- Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa 4 lata.
30. Do zakresu działań Komisji Rewizyjnej należy:
Kontrolowanie co najmniej raz w roku całokształtu działalności Stowarzyszenia
Występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli i żądanie wyjaśnień
Prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania w razie stwierdzenia nie wywiązania się przez Zarząd z jego statusowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu
Zwołanie Walnego Zebrania, w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie nie ustalonym statutem
Składanie na Walnym Zebraniu wniosków o udzielenie ( lub odmowę udzielania) absolutorium Zarządu
Składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zebraniu
31. Uchwały Komisji Rewizyjnej, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zapadają zwykła większością głosów w obecności wszystkich członków Komisji. Na podstawie uchwały pełnego składu Komisja Rewizyjna może podejmować uchwały w głosowaniu tajnym
32.1. Członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia ani być pracownikami etatowymi Stowarzyszenia.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniu Zarządu z głosem doradczym.
- Komisja Rewizyjna działa na podstawie własnego uchwalonego regulaminu zatwierdzonego przez Walne Zebranie.
- Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz Stowarzyszenia złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
ROZDZIAŁ V
MAJĄTEK STOWARZYSZENIA I GOSPODARKA FINANSOWA
33.1. Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
Składki członkowskie
Darowizny, zapisy i spadki, środki pieniężne pochodzące z ofiarności prywatnej, zbiórki publiczne
Wpływy z działalności statusowej Stowarzyszenia, dochody z majątku Stowarzyszenia, dochody z kapitału ( odsetki, lokaty, akcje)
Dochody z nieruchomości i ruchomości będących własnością lub w użytkowaniu Stowarzyszenia
Dotacje, subwencje, kontrakty, środki z funduszy publicznych, granty, zlecenia usług
Dochody z działalności gospodarczej wykonywanej na podstawie odrębnych przepisów
- Składki członkowie powinny być wpłacone do końca I kwartału każdego roku. Nowo przyjęci członkowie wpłacają składki wg zasad określonych przez Walne Zebranie, w ciągu czterech tygodni od otrzymania powiadomienia o przyjęciu na członka Stowarzyszenia. Wysokość składek określa Zarząd w uchwalonym przez siebie regulaminie.
34. Do składania oświadczeń woli we wszystkich sprawach, w tym majątkowych Stowarzyszenia, zawieranie umów i udzielania pełnomocnictwa w imieniu Stowarzyszenia uprawnionych jest dwóch członków Zarządu działających łącznie.
ROZDZIAŁ VI
ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE STOWARZYSZENIA
35.1. Uchwalenie statutu lub jego zmiana przez Walne Zebranie członków wymaga kwalifikowalnej większości 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zebranie członków wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności co najmniej 2/3 członków uprawnionych do głosowania.
- Wniosek o zmianę statutu musi być zgłoszony na piśmie, a treść proponowanej zmiany podana w zawiadomieniu zwołującym Walne Zebranie.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie powołuje Komisję Likwidacyjną, która przeprowadzi likwidację Stowarzyszenia. Walne Zebranie wskazuje także fundacje i stowarzyszenia mające podobne cele statutowe do Stowarzyszenia „Nasz Zamość”, nie nastawione na osiąganie zysku, na rzecz, których przejdzie majątek Stowarzyszenie po wypełnieniu jego zobowiązań.